توسعه مدیریت کیان پویا

خدمات مشاوره حسابرسی

انجام خدمات مشاوره پرسنلی شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های پیمانکاری،
شرکت‌های تولیدی و صنعتی و فروشگاه‌ها

خدمات حسابرسی: مشاوره حسابرسی صورت‌های مالی

صورت‌های مالی شامل انواع ترازنامه، صورت سود وزیان، صورت سود و زیان جامع و صورت وجوه نقد و سایر یادداشت‌های توضیحی هستند. ترازنامه بیان کننده وضعیت اقتصادی یک شرکت و میزان نقدینگی و توان موسسه برای بازپرداخت بدهی‌ها بوده و حقوق صاحبان سرمایه را هم بیان می‌کند. حسابرسی صورت‌های مالی به این منظور انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود که کلیه اسناد مربوط به صورت‌های مالی دقیقاً مطابق با استانداردهای آن مواردی که در حسابرسی صورت‌های مالی باید بررسی و استخراج شوند شامل تایید وجود، ارزشیابی، کامل بودن، نحوه ارائه، افشا کلیه اهداف حسابرسی اقلام مندرج در صورت‌های مالی است. این نوع حسابرسی با هدف ارزش و اعتباردهی به صورت‌های مالی انجام می‌شود. در واقع این اعتبار دهی بعد از بررسی کلیه اسناد و مدارک و اعلام مطابقت آن‌ها با استانداردهای حسابرسی صورت می‌گیرد.

این اعتباردهی باعث می‌شود که ذینفعان این صورت‌ها و استفاده کنندگان از آن‌ها بتوانند با اطمینان کامل اهداف خود را در این صورت‌های مالی پیگیری نمایند به همین دلیل حسابرسی صورت مالی و نحوه انجام آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.  این نوع حسابرسی هم به صورت داخلی و هم به صورت خارج سازمانی انجام می‌شود در روش داخلی آن سازمانی فقط بررسی اسناد و مقایسه با استاندارد انجام شده و به مدیریت گزارش می‌شود اما در حسابرسی صورت‌های مالی به صورت خارج سازمانی علاوه بر بررسی اعلام نظر و گزارش‌دهی به ارگآن‌های خارجی و ذی‌ربط هم صورت می‌گیرد.

 

اجزای اصلی یک ترازنامه شامل چه مواردی می‌باشد ؟

یک ترازنامه برای اینکه دارای اعتبار و قابل استناد باشد باید اجزای خاصی در آن لحاظ شده باشند. دارایی‌های ثابت مشهود، دارایی‌های ثابت نامشهود، سرمایه گذاری‌ها، موجودی کالا و مواد، حساب‌ها و سایر اسناد دریافتنی، موجودی نقد، حساب‌ها و اسناد پرداختنی، ذخیره مالیات، ذخیره مزایای پایان خدمات پرسنل، بدهی‌های بلند مدت، سهم اقلیت و سرمایه و اندوخته‌ها اجزای اصلی ترازنامه  بوده که هر کدام ثبت‌های مخصوص به خود را دارند و یک حسابرس باید کاملاً آن‌ها را بشناسد.
 

صورت سود و زیان شامل بررسی چه اجزایی می‌باشد ؟

یک حسابرس خبره می‌داند در بررسی صورت سود و زیان باید به سراغ دارایی‌های عملیاتی، هزینه‌های عملیاتی، سود یا زیان عملیاتی، هزینه‌های مالی، سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی، مالیات بر درآمد، سود یا زیان فعالیت‌های عادی، اقلام غیرمترقبه، سهم اقلیت، سود یا زیان خالص رفته و آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد. از طریق این صورت مالی کلیه هزینه‌ها ودرآمد‌ها شناسایی شده و ضرورت وجود و عدم وجود آن‌ها در گزارش نهایی و تجزیه‌وتحلیل آن بررسی می‌گردد.
 

بررسی اجمالی صورت‌های مالی از خدمات حسابرسی

به دلیل اهمیت صورت‌های مالی در کلیه فرایند‌های حسابداری و حسابرسی، بایستی کاملاً تحت کنترل بوده و در بازه‌های زمانی مشخصی مورد ارزیابی قرار بگیرند . صورت‌های مالی باید دقیقاً مطابق با استاندارد‌های حسابرسی تهیه و تنظیم شوند. برای رسیدن به این هدف افرادی که مسئول این کار هستند باید به طور کامل و دقیق به استاندارد‌های حسابداری مسلط باشند و این استاندارد‌ها را بشناسند دو مورد از صورت‌های مالی در بالا به صورت خلاصه شرح داده شد صورت سود و زیان جامع  و صورت وجوه نقد هم از انواع صورت‌های مالی هستند . صورت سود و زیان جامع بیان کننده سرمایه در گردش شرکت بوده و از تفریق جمع هزینه‌ها و درامد شرکت به دست می‌اید اما صورت وجوه نقد بیان کننده جریان وجه نقد در سازمان بوده و نشان می‌دهد پول از کجا وارد شرکت شده و در کجاها خرج می‌شود و در واقع نوعی شفاف‌سازی در مورد ورود و خروج نقدینگی انجام می‌دهد این صورت از انجام تخلفات و پول شویی در سازمآن‌ها جلوگیری می‌نماید.

    برای مشاوره تماس بگیرید!